Ia-ţi nu doar anvelope de iarnă, ci şi performanţă!

Am stabilit să petrec revelionul împreună cu Dan, un bun prieten, la cabana lui din Buşteni. Ca să facem ultimele pregătiri, trebuia să facem un drum până acolo. Am plecat cu automobilul lui, Renault Megan. Carosabilul era umed, dar existau şi porţiuni acoperite de gheaţă. Dan tocmai îşi echipase maşina cu nişte anvelope de iarnă luate de la Michelin România.

– Te-a curăţat de economii! Ai vrut să fii boier: la maşină franţuzească, anvelope franţuzeşti! Eşti primul şofer pe care l-am auzit că şi-a luat anvelope pentru Formula 1…

– Astea nu-s pentru raliu, băiete, ştiu că tu crezi că la Dacia ta poţi pune orice încălţări. Dar ascultă ce-ţi spun: ia-ţi nu doar anvelope de iarnă, ci şi performanţă! Eu i-am pus gume bune, cu etichetă!

– Ce etichetă? Parcă ai terminat patru clase, la ce-ţi mai trebuie caiete, creioane, etichete? Prietene Dan, ţi-ai luat şi ghiozdan? Mă inspiri, fac versuri fără vrere…

– Nu, fraiere, n-ai auzit de noile reglementări europene legate de anvelope? Sigur că nu… De la 1 noiembrie 2012, toate anvelopele comercializate în UE trebuie să aibă lipită o etichetă care să indice rezistenţa la rulare, nivelul zgomotului exterior şi distanţa de frânare pe carosabil umed…

– Zău? Păi am citit undeva nişte ştiri auto, cică 70% dintre accidente au loc pe suprafeţe uscate…

– Ei, vezi, tocmai ăsta-i şpilul. Dincolo de performanţele prevăzute de etichetarea anvelopelor, Michelin oferă mai multe performanţe într-o gumă de maşină. Asta vreau şi eu: siguranţă la drum sporită, un raport preţ/calitate mai bun, viaţă mai lungă a anvelopelor (cu etichetă, că tuşim!) şi economie de combustibil. Şi apoi, de trei ani încoace, anvelopele de iarnă MICHELIN Alpin 4, de care mi-am luat eu, obţin cel mai bun calificativ la testele anuale făcute de ADAC, asociaţia auto din Germania.

– Normal, nevoile şoferilor merg mai departe etichetă, l-am susţinut eu.

– Şofer eşti tu, fraiere, eu sunt conducător auto! Siguranţa e în centrul atenţiei băieţilor de la Michelin. Ei proiectează şi fabrică nişte anvelope care să ofere siguranţă în toate condiţiile de rulare, eficienţă energetică optimă şi randament kilometric sporit. Şi gândeşte-te că toate astea influenţează direct costul total al folosirii maşinii. De asta prefer să mergem cu maşina mea, nu cu a ta: avem o siguranţă mai mare şi plătim mai puţin.

– Înţeleg. Longevitatea gumelor din comerţ diferă foarte mult…

– Aşa, boule, bagă-te! Băga-te-ai în mă-ta de dobitoc! Dan se descărca pe şoferul unei basculante care ne-a tăiat brusc faţa. Vezi? Dacă n-aveam anvelopele astea, intram în idiotul ăla.

– Aha, tu nu eşti şofer, tu eşti un driver stilat, conducător auto, nu-i aşa? Ba eşti un nefericit birjar! Dar lasă-l pe măgarul ăla, spune-mi care-i treaba cu eticheta asta şi ce vrea ea…

– Mă, la nivel declarativ cel puţin, eticheta ar trebui să ducă la eficientizarea energetică a transportului rutier şi la reducerea emisiilor de CO2, la îmbunătăţirea siguranţei rutiere şi la micşorarea zgomotului asociat transportului rutier. Noua reglementare e importantă pentru că obligă afişarea datelor privind eficienţa energetică a anvelopelor şi eşti un cumpărător avizat.

– Mă, eu pricep greu, dar şi uit repede, aşa că se compesează! Ce scrie pe renumita etichetă?

Dan dădu din mână, a nerăbdare:

– Pe etichetă e afişată clasa de performanţă a anvelopei, pe baza a trei criterii: rezistenţa la rulare, arătându-se consumul de carburant şi nivelul emisiilor, pe clase de la A la G; frânarea pe suprafeţe umede, măsurată prin distanţa de frânare pe carosabil umed, pe clase de la A la F, precum şi nivelul de zgomot la exterior, măsurat in decibeli, cu trei clase. Mai mult, aceste informaţii trebuie incluse sau ataşate la factură, permiţând cumpărătorilor să compare anvelopele pe baza celor trei criterii de performanţă.

– Bun. Şi tu la ce ţi-ai luat anvelope Michelin, în afara fuduliei?

– Mă, la tine, la ţară, fudulii înseamnă testicule. Vezi, asta ai, dacă-ţi iei anvelope Michelin! Rolurile cele mai importante ale cauciucurilor sunt aderenţa şi manevrabilitatea. Aici intervine Michelin: reuşeşte să ofere cele mai bune performanţe. Mai mult, anvelopele Michelin au cea mai longevivă bandă de rulare şi îmbunătăţesc eficienţa energetică a maşinilor. Uite, rulând cu anvelope de clasa A, cheltuim cu 300 de euro mai puţin decât dacă am fi mers cu o maşină echipată cu anvelope de clasa G. Noi mergem cu 80 km/oră. Distanţa de frânare a maşinii mele, care are cauciucuri de clasa A, pe carosabilul ăsta umed, e cu 16 metri mai mică decât dacă maşina ar fi avut anvelope de clasa F. Anvelopele mele care au câte o singură linie neagră sunt de două ori mai silenţioase decat anvelopele care au câte două linii negre.

– Dane, adevărul e că anvelopele constituie singurul punct de contact al maşinii tale cu carosabilul…

– Exact! De-aia mi-am luat anvelope Michelin. Am dat un ban în plus, dar le folosesc mai multe ierni şi sunt sigur de performanţele lor. Gândeşte-te că pentru Michelin lucrează vreo 6000 de specialişti, pe patru continente, care sunt chitiţi pe două coordonate: inovaţia (pe care o obţin prin cercetare) şi dezvoltarea.

– 6000 de cercetători sunt o forţă, mă băiete. Numai în patria noastră cercetătorii au fost exterminaţi…

– Da, dar asta-i altă poveste. Ştii cât alocă anual Michelin în cercetare şi dezvoltare? 592 de milioane de euro! Mi-am făcut lecţiile, m-am uitat pe un blog auto, înainte să-mi iau cauciucuri. Vreo 350 de profesii sunt implicate în procesul de cercetare şi dezvoltare. Sunt o droaie de ingineri, experţi în mecanica fluidelor, biologi, metalurgişti, acusticieni şi chiar agronomi.

– Înseamnă că au şi instrumentar beton…

– Păi, omule, aparatele Michelin pot face analize la o temperatură a mediului ambiant cuprinsă între -30°C şi +50°C şi la viteze de până la 450 km/oră. De asta vezi anvelope Michelin în Formula 1. Sunt cca 700 de metode de măsurare şi testare utilizate de Michelin, de la analize nanometrice la teste pe anvelope gigantice, cu diametrul de peste 4 metri şi cântărind mai mult de 5 tone… Hai că am obosit vorbind, bine că mai avem puţin şi ajungem!

– Da, dar mi-ai împuiat capul cu informaţii auto, aşa că m-ai şi lămurit ce anvelope de iarnă să-mi iau.

Comments

comments

4 Comments

  1. Constantin 15/12/2012
    • javra 15/12/2012
  2. Cosmintosh 15/12/2012
  3. javra 15/12/2012

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Read more:
Poţi fi doctorul părului tău

Până acum câţiva ani, purtam părul lung, aproape la fel ca şi sora mea. Bine, ea şi l-a tot vopsit....

Semenii noştri

Aceşti oameni adunaţi din lumea largă susţin că sunt semenii noştri. Eu spun că această afirmaţie este pripită. Voi ce...

Schimbari

Exista anumite cumpene in viata fiecaruia dintre noi cand ne dorim o schimbare extrema. Fie ca alegem sa ne mutam...

Close