Ca să devii stewardesă plăteşti peste 3100 de euro!

Multe femei sunt atrase de viaţa de stewardesă, pentru că nu-i monotonă, pot călători în toată lumea şi au ocazia să cunoască zilnic oameni noi. Dar nu totul este roz, aşa cum poate părea din afară. Ca să devii stewardesă, plăteşti peste 3100 de euro, competiţia pentru ocuparea unui post efoarte dură, la început salariul e de 3000 de lei lunar şi se primesc bani numai pentru orele de zbor efective. 

În afara costului cursului teoretic (1568 de euro), se achită şi orele petrecute cu simulatorul de zbor (cam 500 de euro), orele de zbor (cca 1000 de euro) şi examenul de licenţă (vreo 100 de euro), acest curs constituind o investiţie de peste 3100 de euro. Apoi te interesează cum şi unde îţi găseşti un post de stewardesă, multe românce văzându-se silite să lucreze departe de ţară.

Stewardesele pierd mult timp ajutând la aranjarea bagajelor înaintea zborului, însă nu sunt plătite pentru asta, ci doar pentru orele de zbor propriu-zis. Dacă avionul nu decolează, nu primesc bani. Totuşi, companiile americane le dau câte 1,5 dolari pe oră, dacă sunt blocate într-un aeroport.

Cum te poţi înscrie la curs

În România, vârsta minimă de angajare ca stewardesă diferă de la o companie la alta, fiind între 18 şi 21 de ani, iar cea maximă e de 40 de ani. Trebuie să ai diplomă de bacalaureat, să aduci dovada aptitudinilor medicale (certificat medical JAR-FCL 3, clasa 2), să-ţi dovedeşti cunoştinţele de limba engleză şi geografie (a României şi a Europei).

Programul de instruire teoretică are 231 ore (cu tot cu examinările finale), cam 8 săptămâni. În timpul instruirii teoretice se poate alege contra cost şi pregătirea practică.

Pe lângă controlul neurologic, oftalmologic, ORL, audiometric, ginecologic, cardiologic etc., trebuie trecut controlul echilibrulului şi rezistenţei în condiţii speciale, care se face cu giroscaunul şi barocamera. Giroscaunul este un scaun rotitor, iar barocamera simulează presiunea şi temperatura înălţimilor mari.

Examenul propriu-zis constă în proba de limba engleză, scris si oral, şi o probă de geografia României şi a Europei, nota minimă de admitere fiind 7, la toate probele. Apoi se fac orele de practică pe simulator, la Sofia, şi orele de zbor, în România.

Urmează examenul de licenţă, care se susţine la Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Abia la sfârşit, ţi se dă licenţa de zbor şi devii însoţitor de bord. Unele companii aeriene străine recrutează persoane fără licenţă, care îndeplinesc anumite condiţii. Le asigură instruirea teoretică şi practică, dacă semnează un contract de muncă pentru o perioadă de timp.

Stewardesele nu au tatuaje şi piercing-uri

Cea mai mare parte a companiilor aeriene, atât din România, cât şi din străinătate, le interzic stewardeselor să aibă tatuaje sau să le expună în timpul orelor de lucru. Nici piercing-urile la vedere nu sunt acceptate. Acum, vârsta de “ieşire la pensie” depinde numai de stewardese, se pot căsători şi îşi pot pastra jobul dacă trec examenul anual.

Actualmente sunt respinse numai persoanele care nu pot sta pe scaun fără o centură de siguranţă suplimentară şi cele care nu încap prin geamul de ieşire în situaţii de urgenţă. Trebuie să fie suficient de înalte încât să poată aranja bagajele, dar să nu se dea cu capul de tavan.

Stewardesele trebuie să ajungă la minim 2,12 metri înălţime când stau pe tocuri şi cu mâinile ridicate, pentru a putea avea acces la echipamentele de urgenţă din orice tip de aparat de zbor. Viitoarea stewardesă trebuie să fie în stare să înoate singură 50 de metri complet îmbrăcată şi să nu aibă atacuri de panică nici măcar în cazuri extreme.

Competiţia este foarte dură

De exemplu, atunci când compania Delta a anunţat 1.000 de locuri libere, a primit 100.000 de cereri de angajare. Nici pentru accederea la la Harvard bătălia nu-i atât de grea. În România, sunt 40 de doritoare pe un loc pentru a fi admise în şcoala de însoţitoare de bord.

Eşti avantajată dacă ştii foarte bine o limbă străină de circulaţie internaţională şi dacă ai experienţă în relaţiile cu publicul. E şi mai bine dacă ai deja experienţă, dacă ai mai lucrat pentru o companie aeriană. Trebuie să accepţi să-ţi schimbi coafura şi să fii pregătită pentru un program haotic.

Primele 6 luni de la angajare reprezintă perioada de probă pentru stewardese. Se poate renunţa la serviciile lor din cauze foarte bizare. De exemplu, una dintre angajate a fost concediată numai fiindcă şi-a legat puloverul în jurul taliei.

Mai e un inconvenient: trebuie să aibă atâta sânge rece încât să poată lucra eficient şi în prezenţa unui cadavru. Dacă moare vreun pasager sau un membru al echipajului, decesul nu e declarat dacă există întâmplător un medic la bord. Cel mai adesea, cadavrul rămâne pe locul său până la aterizare. Pentru eventualele cadavre, numai liniile aeriene din Singapore au o cabină separată.

Să presupunem că o stewardesă se loveşte grav din cauza turbulenţelor survenite în timpul zborului. Ei bine, acest lucru nu va fi considerat accident de muncă, decât dacă pilotulul pierde controlul asupra aparatului, iar avionul suferă avarii grave.

Muncă multă, bani puţini

Trebuie să nu te aştepţi la mai mult de 18.000 de dolari pe an, atât cât primeşte maximum un începător. Dacă socoteşti în lei, ţi se pare OK, dar nu-i aşa, fiindcă nu trăieşti numai în România.

La început, la noi, stewardesele sunt plătite cu 1.500-3.000 de lei lunar. Ulterior, pot câştiga peste 1.000 de euro pe lună. Dacă în România un pilot începător câştigă 3.000 de lei, în străinătate poate ajunge la 3.000 de euro, în timp ce un comandat câştigă şi 10.000 de euro lunar pe curse de lung curier.

Timpul anual de muncă e de 2.000 de ore. Timpul total de zbor trebuie să nu depăşeasca 900 de ore. Între două zboruri stewardesele trebuie să aibă minim 12 ore de odihnă, iar la 7 zile consecutive de muncă vor primi 36 de ore de odihnă consecutive. Maxim 190 de ore de muncă vor avea în 28 de zile consecutive un însoţitor de bord şi un pilot, dintre care maxim 100 de ore de zbor.

Aparent, programul de muncă e scurt şi flexibil, dar multe accidente de avion au avut loc din cauza stării de oboseală a membrilor echipajului, care au condiţii speciale de muncă.

Însoţitorii de zbor sunt departe de familie foarte mult timp, iar sănătatea lor fizică şi psihică e periclitată de programul de lucru solicitant şi de schimbările de fus orar. Trepidaţiile, radiaţiile, aerul recirculat, presiunea mică şi oboseala cronică le afectează, după un timp, sistemul imunitar.

Comments

comments

59 Comments

  1. Dragoi Cristina 02/04/2013
    • Javra 02/04/2013
      • ady 24/11/2013
  2. Dragoi Cristina 02/04/2013
  3. vienela 02/04/2013
    • Javra 02/04/2013
      • vienela 02/04/2013
  4. Teodora Elena 02/04/2013
    • Javra 02/04/2013
  5. adelinailiescu 02/04/2013
    • Javra 02/04/2013
  6. adelinailiescu 02/04/2013
    • Javra 02/04/2013
  7. Ema Cornoiu 03/04/2013
    • Javra 03/04/2013
  8. elly weiss 04/04/2013
    • mihai 31/05/2014
      • Javra 31/05/2014
  9. Javra 04/04/2013
    • elly weiss 05/04/2013
      • Javra 05/04/2013
  10. Alexandra Ali 04/04/2013
    • Javra 04/04/2013
  11. Ioana Lazar 10/04/2013
    • Javra 10/04/2013
      • Ioana Lazar 11/04/2013
        • Javra 11/04/2013
  12. Alin 14/04/2013
    • Simona 25/02/2014
      • Javra 25/02/2014
  13. Ana Q. 05/07/2013
    • Javra 06/07/2013
  14. Adri 15/07/2013
    • Javra 15/07/2013
  15. Andreea 25/07/2013
  16. Andreea 10/09/2013
    • Javra 10/09/2013
      • Andreea 10/09/2013
        • Javra 10/09/2013
          • Javra 10/09/2013
          • Andreea 10/09/2013
          • Javra 10/09/2013
    • Georgiana 15/11/2013
  17. Szasz Sebes Paul 16/09/2013
    • Javra 16/09/2013
  18. Popa Mihaela 18/09/2013
    • Javra 18/09/2013
  19. Placinta Vlad 23/09/2013
  20. elena 25/09/2013
    • Javra 25/09/2013
  21. natalia chirulescu 15/10/2013
    • Javra 15/10/2013
  22. Dandelion 12/11/2013
    • Javra 12/11/2013
  23. Sunny 15/12/2013
    • Javra 15/12/2013
      • Andie 04/07/2014
        • Javra 05/07/2014

Leave a Reply

Viagra Malaysia treat erectile dysfunction with the original ED treatment that has helped men feel confident in bed for decades. We’ll connect you with a licensed healthcare provider to evaluate if our prescription ED treatments could be right for you, including super-affordable generic Viagra viagramalaysiaofficial Viagra is viagra malaysia an oral ED medication that works by suppressing an enzyme in the body called PDE5.