Multe femei sunt atrase de viaţa de stewardesă, pentru că nu-i monotonă, pot călători în toată lumea şi au ocazia să cunoască zilnic oameni noi. Dar nu totul este roz, aşa cum poate părea din afară. Ca să devii stewardesă, plăteşti peste 3100 de euro, competiţia pentru ocuparea unui post efoarte dură, la început salariul e de 3000 de lei lunar şi se primesc bani numai pentru orele de zbor efective.
În afara costului cursului teoretic (1568 de euro), se achită şi orele petrecute cu simulatorul de zbor (cam 500 de euro), orele de zbor (cca 1000 de euro) şi examenul de licenţă (vreo 100 de euro), acest curs constituind o investiţie de peste 3100 de euro. Apoi te interesează cum şi unde îţi găseşti un post de stewardesă, multe românce văzându-se silite să lucreze departe de ţară.
Stewardesele pierd mult timp ajutând la aranjarea bagajelor înaintea zborului, însă nu sunt plătite pentru asta, ci doar pentru orele de zbor propriu-zis. Dacă avionul nu decolează, nu primesc bani. Totuşi, companiile americane le dau câte 1,5 dolari pe oră, dacă sunt blocate într-un aeroport.
Cum te poţi înscrie la curs
În România, vârsta minimă de angajare ca stewardesă diferă de la o companie la alta, fiind între 18 şi 21 de ani, iar cea maximă e de 40 de ani. Trebuie să ai diplomă de bacalaureat, să aduci dovada aptitudinilor medicale (certificat medical JAR-FCL 3, clasa 2), să-ţi dovedeşti cunoştinţele de limba engleză şi geografie (a României şi a Europei).
Programul de instruire teoretică are 231 ore (cu tot cu examinările finale), cam 8 săptămâni. În timpul instruirii teoretice se poate alege contra cost şi pregătirea practică.
Pe lângă controlul neurologic, oftalmologic, ORL, audiometric, ginecologic, cardiologic etc., trebuie trecut controlul echilibrulului şi rezistenţei în condiţii speciale, care se face cu giroscaunul şi barocamera. Giroscaunul este un scaun rotitor, iar barocamera simulează presiunea şi temperatura înălţimilor mari.
Examenul propriu-zis constă în proba de limba engleză, scris si oral, şi o probă de geografia României şi a Europei, nota minimă de admitere fiind 7, la toate probele. Apoi se fac orele de practică pe simulator, la Sofia, şi orele de zbor, în România.
Urmează examenul de licenţă, care se susţine la Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Abia la sfârşit, ţi se dă licenţa de zbor şi devii însoţitor de bord. Unele companii aeriene străine recrutează persoane fără licenţă, care îndeplinesc anumite condiţii. Le asigură instruirea teoretică şi practică, dacă semnează un contract de muncă pentru o perioadă de timp.
Stewardesele nu au tatuaje şi piercing-uri
Cea mai mare parte a companiilor aeriene, atât din România, cât şi din străinătate, le interzic stewardeselor să aibă tatuaje sau să le expună în timpul orelor de lucru. Nici piercing-urile la vedere nu sunt acceptate. Acum, vârsta de “ieşire la pensie” depinde numai de stewardese, se pot căsători şi îşi pot pastra jobul dacă trec examenul anual.
Actualmente sunt respinse numai persoanele care nu pot sta pe scaun fără o centură de siguranţă suplimentară şi cele care nu încap prin geamul de ieşire în situaţii de urgenţă. Trebuie să fie suficient de înalte încât să poată aranja bagajele, dar să nu se dea cu capul de tavan.
Stewardesele trebuie să ajungă la minim 2,12 metri înălţime când stau pe tocuri şi cu mâinile ridicate, pentru a putea avea acces la echipamentele de urgenţă din orice tip de aparat de zbor. Viitoarea stewardesă trebuie să fie în stare să înoate singură 50 de metri complet îmbrăcată şi să nu aibă atacuri de panică nici măcar în cazuri extreme.
Competiţia este foarte dură
De exemplu, atunci când compania Delta a anunţat 1.000 de locuri libere, a primit 100.000 de cereri de angajare. Nici pentru accederea la la Harvard bătălia nu-i atât de grea. În România, sunt 40 de doritoare pe un loc pentru a fi admise în şcoala de însoţitoare de bord.
Eşti avantajată dacă ştii foarte bine o limbă străină de circulaţie internaţională şi dacă ai experienţă în relaţiile cu publicul. E şi mai bine dacă ai deja experienţă, dacă ai mai lucrat pentru o companie aeriană. Trebuie să accepţi să-ţi schimbi coafura şi să fii pregătită pentru un program haotic.
Primele 6 luni de la angajare reprezintă perioada de probă pentru stewardese. Se poate renunţa la serviciile lor din cauze foarte bizare. De exemplu, una dintre angajate a fost concediată numai fiindcă şi-a legat puloverul în jurul taliei.
Mai e un inconvenient: trebuie să aibă atâta sânge rece încât să poată lucra eficient şi în prezenţa unui cadavru. Dacă moare vreun pasager sau un membru al echipajului, decesul nu e declarat dacă există întâmplător un medic la bord. Cel mai adesea, cadavrul rămâne pe locul său până la aterizare. Pentru eventualele cadavre, numai liniile aeriene din Singapore au o cabină separată.
Să presupunem că o stewardesă se loveşte grav din cauza turbulenţelor survenite în timpul zborului. Ei bine, acest lucru nu va fi considerat accident de muncă, decât dacă pilotulul pierde controlul asupra aparatului, iar avionul suferă avarii grave.
Muncă multă, bani puţini
Trebuie să nu te aştepţi la mai mult de 18.000 de dolari pe an, atât cât primeşte maximum un începător. Dacă socoteşti în lei, ţi se pare OK, dar nu-i aşa, fiindcă nu trăieşti numai în România.
La început, la noi, stewardesele sunt plătite cu 1.500-3.000 de lei lunar. Ulterior, pot câştiga peste 1.000 de euro pe lună. Dacă în România un pilot începător câştigă 3.000 de lei, în străinătate poate ajunge la 3.000 de euro, în timp ce un comandat câştigă şi 10.000 de euro lunar pe curse de lung curier.
Timpul anual de muncă e de 2.000 de ore. Timpul total de zbor trebuie să nu depăşeasca 900 de ore. Între două zboruri stewardesele trebuie să aibă minim 12 ore de odihnă, iar la 7 zile consecutive de muncă vor primi 36 de ore de odihnă consecutive. Maxim 190 de ore de muncă vor avea în 28 de zile consecutive un însoţitor de bord şi un pilot, dintre care maxim 100 de ore de zbor.
Aparent, programul de muncă e scurt şi flexibil, dar multe accidente de avion au avut loc din cauza stării de oboseală a membrilor echipajului, care au condiţii speciale de muncă.
Însoţitorii de zbor sunt departe de familie foarte mult timp, iar sănătatea lor fizică şi psihică e periclitată de programul de lucru solicitant şi de schimbările de fus orar. Trepidaţiile, radiaţiile, aerul recirculat, presiunea mică şi oboseala cronică le afectează, după un timp, sistemul imunitar.
Când eram mică, mi-ar fi plăcut să fiu stewardesă! Mi-ar fi plăcut să zbor, dar nicio problemă, stewardesă n-am devenit, dar, de zburat, zbor fără întrerupere!…Pe aripile imaginației, pe culmi ”nebănuite”, ”nebântuite”…zi de zi!…
Soțul meu are o vorbă când mă vede abătută, îngândurată sau cu privirea-n zare:
” – Tudore, iar zboară maică-ta pe culmi necenzurate!”
Deci, stewardesă sau nu, eu mi-am atins idealul! HIHIHI!!!…
Cum, necum, ţi-ai atins visul…
bingo….uite k la raspunsul asta nu m-am gandit 🙂
Da, da și mi-am propus să-i ajut și pe alții s-o facă!
Nu stiu daca mi-ar fi placut sau nu sa fiu stewardesa, dar sigur nu m-as fi incadrat. Nu imi mai place sa port tocuri si fara ele nu as putea ajunge pana aproape de tavan. :)) Dar am ajutat de multe ori babutele in avion sa imi puna bagajele la locul lor. :))
Deci tu le ajutai pe băbuţe
să-ţi pună bagajale tale unde trebuie…
Ei, te legi si tu de orice litera… Carcotasule! :))
Cand eram mai mica spuneam ca ma fac fie taximetrista, fie tanti pe avion :)) Nu a ramas nici una nici alta 🙁
Stai, că nu-i timpul pierdut!
Cu cadavrele n-am nici o problema si nici cu tocurile.Ceva geografie stiu, atacuri de panica nu fac si n-am nici un tatuaj…Daca eram cu vreo 20 de ani mai tanara aveam sanse…Sa zica mersi candidatele de azi ca s-a grabit mama sa ma faca de tanara, ca altfel le sufla postul!:))
Stai, că nu înţeleg!
Cine le sufla postul, tu sau mama ta?
Sau amândouă?
Eu, normal! Daca ma nastea mama cu 20 de ani mai tarziu.:)
Credeam că tu vrei să pilotezi, nu să-i serveşti pe alţii.
Şi încă nu orice, un ozeneu ultimul răcnet…
Tare…
Cred că m-aș fi încadrat la toate, inclusiv la statul pe tocuri, inclusiv în situații limită, în care sunt răniți sau mai știu eu ce. Dar, mai puțin în caz de deces (al unui pasager, nu al meu). Doar ideea îmi dă fiori… Oricum, “a trecut baba cu colacii”, că nu mă mai apuc acum de altă meserie..
Niciodată să nu spui niciodată, Ema!
“Stewardesele trebuie să aibă minim 2,12 metri” – cred ca e “maxim”…
Ca sa vezi ca eu citesc tot 🙂 Si cu multa seriozitate.
Fiica unui fost coleg de birou lucreaza ca insotitoare de bord in Emirate si e foarte multumita. N-a facut niciun curs pentru asta dar stie 2 limbi straine.
Cursurile astea nu sunt prea importante. Cele care le fac, le fac cam degeaba, am citit si eu candva pe net despre asta. Sunt bani irositi fiindca nu le garanteaza nimeni angajarea pe baza unui astfel de curs. Un curs din asta e ceva cam la fel ca Scoala Populara de Arta… 🙂
beneficiezi de pensie din partea UAE daca ai lucrat la Emirates ca insotitorde bord ?!….stie cineva ?!…multumesc..
Ca să beneficieze de pensie, logic ar trebui să fi cotizat la CAS. Dacă a cotizat, primeşte, dacă nu, nu.
Oricum, ar t6rebui să se intereseze la faţa locului, nu pe net.
Da, asta m-a mirat şi pe mine. Nimeni nu-ţi dă niciun ajutor pentru angajare. După cât înţeleg din ceea ce am citit despre subiect, dacă eşti drăguţă, disponibilă şi cunoşti două limbi străini, ai toate şansele să-ţi găseşti un job şi fără şcoala asta. Nu ştiu ce şanse au bărbaţii în meseria asta, sincer să fiu.
Pai e “maxim”…stiu si eu articolul ala…ti-am spus ca am mai citit, sunt la curent.
Poate ca ai dorit sa spui “fara obligatii” nu “disponibila” fiindca se poate intelege altceva. Cu totul altceva.
Eu chiar cunosc pe fata colegului, nu e vreo frumusete, doar o fata cuminte si serioasa care a terminat limbi straine engleza-franceza. Si care are doar 1,59 m. Cam la limita minima. Chiar nu foloseste scoala respectiva. Sunt multe fete care cred ca le foloseste, o fac dar degeaba o fac. E doar un mod de a se pricopsi cei ce tin cursurile…
Chiar disponibilă am vrut să spun!
Asta nu înseamnă că nu sunt şi exceptii…
Chiar ma intrebam si eu: barbatii nu pot fi steward-zi(?!), pentru ca, din cate stiu eu, definitia aproximativa este “o femeie din personalul unui avion … care intretine si ingrijeste calatorii”. Si se mai zice ca nu mai exista (atata) sexism :))).
Ca să împace şi capra, şi varza, li se spune însoţitori de bord.
Maxim 2% din personal e format din bărbaţi.
Nu de alta, dar ei nu au picioare la fel de frumoase ca femeile.
Şefii companiilor aeriene sunt bărbaţi.
Dacă erau femei, fii sigură că erau mai mulţi bărbaţi decât femei pe postul ăsta.
Bunaa! Am 17 ani, inca la liceu si visul meu de mic copil e sa devin insotitoare de bord. Parintii mei o sa ma ajute cu aceasta suma de bani pt scoala, cursuri, tot ce trebuie. Dar imi e frica de acel examen medical pt ca am strabism. Am inteles ca daca dioptriile nu depasesc +/-4 nu ar fii o problema si cum sunt mult mai mici de 4, nu vad in asta un pericol, insa nu stiu 100% sigur ca informatia este adevarata. Imi cunosc defectul si la ce bataie sunt pe locuri cine ar vrea in subordine pe cineva cu probleme de vedere? Tin sa mentionez ca nu ar conta banii pe care ii iau ci pur si simplu e visul meu…engleza o stapanesc f bine si mai am 2 ani la dispozitie sa ma perfectionez si as incerca sa invat si spaniola..in 2 ani daca ma tin reusesc. So? un sfat? Sa continui sau s-o las balta?
Din punctul meu de vedere, trebuie să perseverezi, să încerci să urmezi ce carieră doreşti.
În ce priveşte şcoala propriu-zisă, nu-ţi strică, dar nu-i obligatorie.
În afară de asta, aşa cum am menţionat în text, nu-ţi asigură automat un loc de muncă.
Legat de acel defect de vedere, nu cred să reprezinte o problemă, dar interesează-te la oculist.
Dacă vei şti două limbi străine, va fi foarte bine. Succes!
Merci din suflet:*
Cu plăcere!
Mai dai o tura de noapte directorului aeroportului…..si uite asa scapi ieftin
Dar de ce nu ai da tu o raita pe la director? glumele astea misogine si sexiste imi provoaca greata! Asumi tu repede asa ceva. Mai taci frate, ca nu femeile sunt exclusiv vinovate atunci cand se intampla asta! Poate nu ai auzit de hartuirea la locul de munca, ci doar ca femeile sunt alea doritoare! Schimba-ti gandirea! urat!
Nu ştiu despre ce vorbeşti, Simona, dar misogin n-am fost niciodată. Poate ai vrut să comentezi la altă postare. Aştept lămuriri.
Foarte interesant articolul, nu stiam multe dintre informatiile prezentate de tine.
Eu am doar 1,63 deci cu siguranta nu m-as fi incadrat. Am inteles de la o tipa care a vrut sa se inscrie si era si ea tot asa de vreun 1,60 ca se cere in Romania minim 1,70 si maxim 60 de kg. Acum nu stiu daca s-au mai schimbat conditiile, asta a fost prin 2008.
Cred ca nu e pentru oricine job-ul asta. Da, intr-adevar, vizitezi multe tari, cunosti oameni noi, ajuti, dar viata ta personala e cam 0 din punctul meu de vedere.
Meseria are avantaje şi deyavantaje.
Nu ai neapărat nevoie de şcoală (dar nu-ţi strică).
Sunt companii aeriene care acceptă şi fete de înălţimea ta.
Interesează înălţimea ta pe tocuri şi cu braţele ridicate,
astfel încât să poţi ajunge la bagaje, chiar dacă
nu-i de datoria ta să le aşezi.
M-am interesat si eu la un moment dat despre studiile care sunt necesare ptr a ajunge stewardesa, dar cand am inceput sa citesc regulile, probele si banii care trebuie platiti m-am lasat pagubasa. Totusi mi se pare o meserie frumoasa.
Aşa cum am mai spus, nu-ţi trebuie şcoală neapărat.
Dacă ştii măcar o limbă de circulaţie foarte bine
şi nu ai tatuaje la vedere, poţi vorbi direct cu
companiile. Trebuie să găseşti ceva, undeva. Au
reprezentanţe prin Bucureşti şi poate şi prin alte oraşe mari.
testul medical este foarte usor. Audiograma, sange din deget, analiza urinei, EKG, Oftalmologie si testul de echilibru care nu se face pe giroscaun sau in barocamera. Este foarte usor si dureaza 40 de minute. Succes!
Buna! Saptamana trecuta am calatorit pentru prima data cu avionul si tin sa mentionez ca mi-a placut foarte foarte mult ; chiar si cand au fost turbulente ( destul de mici ) mi-a placut pentru ca doar in acele momente am simtit cu adevarat ca sunt in aer , la propriu . Pana acum nu eram sigura de ceea ce vreau sa urmez , insa acum visez in fiecare noapte ca sunt la inaltime . Insotitorii de bord pe care i-am intalnit ( erau si fete si baieti ) m-au fascinat complet .
Mentionez ca am 16 ani, 53kg , 1,63,iar pe tocuri si cu mainile ridicate ating 2,08 , stiu limba engleza destul de bine si mai am 2 ani la dispozitie ca ma perfectionez atat in engleza cat si in alta limba. Ar fi foarte placut din partea ta daca mi-ai spune ce sanse am si cum ar trebui sa ma pregatesc mai bine ( ce facultate sa urmez, pe ce sa ma axez , etc ).
Nu trebuie să urmezi nicio facultate pentru a deveni stewardesă, dar trebuie să ştii bine nişte limbi străine şi să dai primul ajutor. Nu-ţi strică să înveţi să vinzi ceva.
Multumesc foarte mult pentru raspuns. Ca sa obtin acest job trebuie sa urmez o scoala speciala sau pot sa aplic direct la o companie ?(as vrea sa stiu ce demers au lucrurile )
Ai putea sa imi spui ce companii sunt mai rentabile ?
Multumesc din nou si astept raspunsul tau !
Nu trebuie să urmezi o şcoală specială, dar se organizează nişte cursuri. Scrie în articol. Ce înseamnă companii rentabile? Pentru cine rentabile? Pentru pasageri, pentru patroni sau pentru personal? Oricum, aceste lucruri sunt fluctuante, nu există un top care să fie neschimbat şi să ştii că la compania X vei câştiga mai mult decât la compania Y. Şi chiar dacă ar fi aşa, cine îţi garantează că e nevoie de personal la o companie sau alta? Trebuie să te tot interesezi când au locuri de muncă diversele companii.
De exemplu, la Tarom, o însoţitoare de bord câştigă cam 1000 de euro.
Trebuie sa merg direct la Tarom ca sa ma angajez?
Multumesc din nou.
Interesează-te dacă au joburi. Eu n-am nicio legătură cu agenţiile.
Esti prea mica de inaltime.
O meserie iscanta.
O mulţime de oameni râvnesc la ea.
Salutare la toata lumea! si pe mine ma pasioneaza o astfel de meserie, problema ar fii banii pe care probabil ii voi face mai greu dar nu imposibil, ca si inaltime am doar 159, :(((( pe tocuri si cu mainile ridicate daca ma chinui un pic ajung si 2,12m :)) ooofff am prins o frica de apa de asta vara in Olt, datorita prietenului meu desi stiu sa inot. mai am o limba de invatat pe langa engleza , ma pasioneaza hindi dar e mai usoara spaniola de invatat. doar gandul ca as fi departe de casa (sunt sibianca) ma face sa ma dezamagesc. inca imi doresc mult, am doar 19 ani deci mai am timp pentru toate. legat de facultate poate intereseaza pe cineva geografia turismului, imi doresc de mult sa merg acolo.felicitari pentru articol, multe informatii nu le stiam si orice noutate e binevenita! numai bine!
Succes, Mihaela!
Buna seara! Tin sa va deranjez pentru cateva momente venind cu rugamintea la d-voastra de a ne promova magazinul online deschis in scop caritabil, singurul de acest gen din Romania cu produse pentru copii http://www.salveazaoinima.ro/ Cum doriti d-voastra in blogroll sau logo cu trimitere catre magazin, iar noi la randul nostru va punem logo pe magazin pe pagina sustinatori si pe pagina http://salveazaoinima.wordpress.com/
Va multumim anticipat!
Va rugam sa ne lasati un raspuns pe adresa de e-mail: salveazaoinima@gmail.com
examenul medical pt verificarea echilibrului si barocamera asa ceva nu exista. Am facut cursul de stewardesa si nu am trecut prin asa ceva.
Poate fi o chestiune de ultimă oră. Cu atât mai bine pentru tine.
Daca ti-ar placea sa zbori in toata lumea si sa castigi intre 1400-2500 de euro pe luna, ai putea fi interesat de serviciile Stewardess Academy. Ca fost stewardessa la Emirates Airlines, eu te pot invata tot ce trebuie sa stii ca sa treci de probele complexe ale interviului. Detalii la 0742 135 357, pe fly.collegemate.ro si pe https://www.facebook.com/stewardess.academy/info
Îţi mulţumesc, nu sunt interesat, dar îţi public comentariul.
Poate interesează pe vreo vreo cititoare oferta ta.
Buna^^.In ce consta acel test medical?
Bună! Nimic deosebit, orice om sănătos îl trece.
Buna lume ! Am si eu cateva nelamuriri, as fi foarte happy daca mi-ati explica cate ceva. Momentan stiu germana si engleza. Pentru ca sunt in a 11 a, am sa dau examenul CAMBRIDGE de engleza si in a 12 a Sprachdiplom de germana. Examenele astea, in special CAMBRIDGE, imi dau un oarecare avantaj daca vreau sa fiu stewardesa ? Mai exact, are rost sa mai dau CAMBRIDGE [ nu este obligatoriu ]? Ma ajuta cu ceva ? Ma gandeam ca pentru job-ul de stewardesa se potriveste facultatea de “litere” bazata pe limba germana/ romana. Din cate am inteles eu, majoritatea stewardeselor au si cate o facultate !Sau sa fac ceva bazat pe geografie ? Astept un sfat ceva cat mai repede. Multumesc anticipat !!!
Nu e obligatorie o facultate anume, dar nu-ţi strică, fiindcă ajută la educaţia ta.
Nici vreun certificat că ştii vreo limbă străină nu-i neapărat necesar, dar nu-ţi strică.
Dacă vrei să faci o facultate, fă ce-ţi place. Dacă n-ai preferinţe, alege geografia sau
comerţul.
Salut!Cu ce ajuta experienta in vanzari?Am gasit acest aspect peste tot,dar nu inteleg exact de ce ajuta sa fi fost hostess ori ceva similar.Singurul lucru asemanator pe care l-as vedea este modul in care interactionezi cu oamenii(in mod amabil,profesionist,politicos,etc)ori,ca insotitor de bord,nu-ti trebuie principala caracteristica a promoterilor:persuasiunea si indrazneala.Multumesc pentru timpul acordat.
~Andie.
Salut! Însoţitoarele de bord (şi însoţitorii, puţini, câţi sunt) trebuie să ştie să ofere flecuşteţe drept amintiri pentru voiajul călătorilor, contra cost, desigur. Nu ştiu câtă pondere are abilitatea asta în ce priveşte salariul lor, probabil neînsemnată. Altfel, s-ar lăsa toate de meserie.