Istoria anvelopei

Cu vreo 6000 de ani în urmă, apariţia roţii a fost una dintre cele mai importante invenţii ale umanităţii. Se crede că roata a apărut sub forma unui butuc rostogolit, după care s-a ajuns la discuri tăiate din butuci. Astfel s-au înlocuit sistemele tip sanie. În jurul anului 2000 î.Hr. au apărut spiţele la carele de luptă din Asia Mică. Roţile erau mult mai uşoare şi permiteau atingerea unor viteze mai mari. Conceperea roţii a stat la baza istoriei anvelopei, care a apărut mii de ani mai târziu.

În 1819 Thomas Hancock a văzut cum cauciucul natural la care adăuga nişte aditivi formează o substanţă plastică. La cald, aceasta devenea lipicioasă, iar la rece, tare şi fragilă. În 1839, Charles Goodyear a inventat vulcanizarea cauciucului. Adăugând sulf la cauciuc, în timpul vulcanizării, acesta devine elastic.

În 1835, Charles Dietz şi-a îmbrăcat roţile tractorului cu aburi mai întâi cu plută, iar apoi cu cauciuc. Astfel au apărut anvelopele pline. Primele anvelope erau din mai multe straturi de ţesături acoperite cu piele şi protejau un tub de cauciuc umflat cu aer. Tehnologia a fost inventată de inginerul Robert W. Thompson şi de medicul veterinar John B. Dunlop. Apoi, îmbrăcarea ţesăturii s-a făcut cu cauciuc.

În 1891 fraţii Andre şi Eduard Michelin au construit anvelopa demontabilă. Primele anvelope au fost montate pe roţile bicicletelor, iar apoi pe cele ale birjelor. În 1895 cei doi fraţi Michelin au pornit în cursa Paris-Bordeaux-Paris cu o maşină pe care erau montate anvelope proprii. Au depăşit viteza de 30 km/oră.

Perioada de utilizare a unor anvelope a crescut de la 1.200–1.500 km pentru primele anvelope, la 40.000–50.000 km acum. La începutul secolului al XX-lea preţul unei anvelope era cam de o sută de ori mai mare decât în prezent.

În 1898 Jamais Contente (în traducere – mereu nemulţumit) cu maşina lui electrică “încălţată” cu anvelope Michelin de mici dimensiuni, având centrul de greutate mai jos, a atins incredibila viteză de 100 km pe oră. Cu nu mult timp în urmă, savanţii vremii erau de părere că trupul uman nu va rezista la viteze mai mari de 40 km/oră.

Tehnologiile actuale de producţie, forma şi structura anvelopelor evoluează necontenit şi oferă multe modele de anvelope auto de iarnă, de vară şi all seasons. Adevărul e că ar trebui să cumpărăm calitate. Investim ceva mai mult, dar putem achiziţiona nişte anvelope performante, care oferă mai multă siguranţă, ne ţin mai mult şi chiar consumă mai puţin carburant. Companiile producătoare de anvelope de top se ghidează după această logică. De pe un site mi-am cumpărat şi eu recent anvelope de vară.

Comments

comments

4 Comments

  1. maria 24/06/2013
    • Javra 24/06/2013
    • Carmen 24/06/2013
      • Javra 24/06/2013

Leave a Reply