Pentru cei mai mulţi angajatori şi şefi, faptul că angajaţii se joacă pe internet nu-i văzut cu ochi buni. Totuşi, studii recente au demonstrat că navigarea pe net şi pauzele dese sunt binevenite pentru lucrători, fiindcă aceştia îşi măresc randamentul. Practic, joaca pe net la serviciu induce relaxare şi are ca efect creşterea eficienţei muncii.
La cea mai recentă întâlnire anuală a Academiei de Management din Statele Unite s-au prezentat avantajele navigării pe net în timpul serviciului. În general, aceasta are un rol important de refacere a angajaţilor. Concluziile celui mai nou raport au rezultat în urma a două studii. Primul a constat într-un experiment la care au luat parte studenţi, iar celălalt a reprezentat un sondaj în rândul unor angajaţi.
Pentru studiul cu studenţi, subiecţii au fost împărţiţi aleator în trei grupuri, unul de control, altul care presupunea pauze şi ultimul care permitea accesul la net. Timp de 20 de minute, toţi studenţii au subliniat cât mai multe litere „e” dintr-un text de 3.500 de cuvinte. Apoi, pentru 10 minute au fost repartizaţi în unul dintre cele trei grupuri.
Cei din grupul de control au împărţit un număr de beţe în câte cinci, cu dreptul de a avea şi orice altă activitate, cu excepţia navigării pe net. Subiecţii din cel de-al treilea grup au avut permisiunea de a naviga pe unele pagini de internet, printre care cele de divertisment, ştiri, reţele sociale, jocuri online şi cele dedicate hobby-urilor personale.
Apoi, toţi participanţii au fost puşi să sublinieze literele „a” dintr-un text de 2.000 de cuvinte. În încheiere, studenţii au completat un chestionar care să le măsoare nivelurile de plictiseală, epuizare mentală şi angajament psihologic.
Studenţii din grupul cu acces la internet au fost cu 16% mai eficienţi decât cei care au avut drept la pauză, fără acces la net, şi cu 39% mai productivi decât cei din grupul de control. Mai mult, cei cu acces la internet au avut un nivel mult mai mic de epuizare mentală şi plictiseală, dar şi un nivel mai înalt de angajament psihologic.
Pentru cel de-al doilea studiu, absolvenţii unei şcoli de afaceri au primit un sondaj de opinie online referitor la activităţile lor de la locul de muncă şi la efectele pe care le simt după ce accesează netul.
S-a concluzionat că navigarea pe internet are un efect pozitiv, inducând optimism, interes şi captarea atenţiei. În schimb, activitatea de a răspunde la emailuri a avut efecte negative asupra mentalului respondenţilor.
Angajaţii au nevoie de multe pauze pentru a fi eficienţi
Un alt studiu recent a concluzionat că pentru a-ţi maximiza productivitatea, ar trebui să iei câte o pauză de 17 minute după fiecare 52 de minute de lucru. Desigur, după o perioadă lungă de muncă intensă, organismul are nevoie de o pauză de recuperare, iar aceasta ar trebui să dureze 17 minute.
Trebuie precizat că s-a folosit o aplicaţie care monitorizează angajaţii, pentru a determina modul de lucru al celor mai productivi dintre aceştia. În acest fel s-a ajuns la proporţia 52/17 minute, care a indicat cea mai mare eficienţă a muncii. De altfel, majoritatea cercetătorilor susţineau că un om normal nu se poate concentra la muncă timp de 8 ore neîntrerupt, cum ar vrea cei mai mulţi şefi de birou şi angajatori.
Asta îmi aduce aminte de vremea în care lucram într-un institut de proiectare. După cam o oră de muncă, ieşeam afară din birou, cu ceaşca de cafea în mână, ca să fumez o ţigară. Pe culoar întâlneam alţi colegi şi se încingea o mică şuetă, care nu se lungea mai mult de 15 minute. Însă de cele mai multe ori trecea pe acolo şi şeful institutului, iar acesta putea jura că noi am stat întreaga zi de muncă la şuetă.
Articolul asta ar trebui citit si de sefii mei. Nici macat net nu avem la serviciu. Bine ca avem calculator. Din ala din 2002. 386…
Cu siguranţă, a trebuie citit de şefi! Ai un 386? Stai liniştită, o să comande pentru voi nişte abace ultimul răcnet…
Asa zic si eu: daca nu pot sa-i impusc pe sefi, nu mai bine impusc niste extraterestri pe net? Si astfel scap de frustrari… 🙂
Adelina, sunt nişte studii serioase şi cred că orice altă preocupare ai avea la serviciu în afară de munca propriu-zisă te poate relaxa şi, ulterior, vei avea un randament mai bun. De exemplu, în Japonia, dacă un lucrător adoarme la lcul de muncă, nu e certat. Se consideră că e urmarea unei activităţi solicitante şi are nevoie de recuperare. Şefii capsomani ar trebui să înţeleagă astfel de lucruri, cu atât mai mult într-o unitate spitalicească. 🙂