Perle la Evaluarea Națională

Deși sunt pregătiți sufletește și obișnuiți cu răspunsurile năstrușnice ale unor elevi de clasa a VIII-a, la examenul de Evaluare Națională, profesorii care corectează lucrările la disciplina Limba şi literatura Română sunt uimiți că așa-zisele „perle”, parcă sunt din ce în ce mai prețioase. Perplex, corectorul își spune: „Nu se poate așa ceva!” Recitind enormitatea, constată că totuși se poate. Nu voi căuta nimănui nod în papură, ci voi încerca să punctez plusurile perlelor, care ne dau speranțe că acești școlari vor deveni adulți de mare valoare.

Printre perlele scrise de elevi la examenul de Evaluare Naţională din acest an, reproducem câteva dintre cele mai deosebite:

Originea scriitorului este continentul scoţian, dar a avut legături obraznice cu preşedintele Statelor Unite, a scris doct un școlar. Am rămas interzis de maturitatea gândurilor lui și cred că peste vreo 20 ani va deveni ministrul Culturii.

Autorul era îndrăgostit de matematică, dar era super iubitor mai mult față de profesorul lui. Un bun european trebuie să accepte normalitatea homosexualității…

Sinonim pentru „făgăduiește”: prostește, aburește, fraierește. Iată un elev care a deslușit tactica oricărui partid de guvernământ.

Sinonim pentru „primejdioasă”: care îți rupe picioarele. Nu ne-a trecut asta prin minte.

Cuvântul „băieţel” s-a format prin compunere de la vocativul „băi” şi sufixul „eţel”, a concluzionat un viitor parlamentar.

În timp ce citeam am adormit şi am visat că pe geam se aruncă în cameră spioni FBI, CIA şi de cyber-securitate, curioşi ce jocuri am eu prin calculator, a scris un școlar. E remarcabil realismul trăirilor sale onirice.

Textul e incomplet, nu înţeleg ce zic personajele şi nici cerinţa. Această operă nam mai făcuto, s-a plâns, pe bună dreptate, un elev silitor.

Când citeam întins pe iarbă, au început să mă piște insectele. M-am umplut de bube, am fost dus la spital cu elicopterul și operat imediat. Succesiunea logică a evenimentelor ne aduce aminte de Ernest Hemingway. Elevul n-a auzit de scriitor, dar nici acesta de școlar.

Poezia aparține genului liric pentru că nu ții minte nimic din ea. Logic, nu? Sclipitor!

Genul liric este făcut de femei cu trăsături frumoase, care vor să arate că au succes la bărbați. Acest viitor filozof cunoaște deja secretele seducției damelor.

Genul liric este atunci când ploaia sună ca o liră. Școlarul n-a precizat despre ce liră e vorba: turcească, italiană, sterlină? Scaunul ministrului de Finanțe va fi ocupat de augustele fese ale elevului de azi, un viitor economist redutabil.

Domnișoară poetă a făcut o figură frumoasă, cum se spune la fotbal, numai că ea a făcut mai multe. Sigur că domnișoarele care apar în tribunele stadioanelor fac fețe-fețe când apare un percutant atacant plătit regește. Datorită lor a apărut meseria de iubită de fotbalist.

Funcția cratimei este de unire sau de despărțire, în funcție de cum se simte scriitorul atunci. Sunt curios cum explică acest premiant existența nunții și rolul divorțului în patria mumă.

Exact când am dat eu gol s-a bușit tabelul de scor. Și am zis: să mor io! Exact ca la școală. Când să vină vacanța și să scap mă luați cu examenele. Iată strigătul de exasperare al unui viitor om de știință care nu-i lăsat să inoveze.

Aș fi vrut să particip și eu, dar eram plin de muci. Exprimarea frustă e apanajul marilor genii.

Când a ieșit primul, maratonistul a scos un sunet de bucurie, ca un guițat puternic. N-aș fi putut să asemăn mai plastic strigătul de victorie în alegerile parlamentare cu răcnetele din cocină, deși asemănarea jignește porcul.

Pot să scriu multe propoziții cu „dacă”, dar nu știu de care sunt. E un cuvânt frumos și interesant și promit că o să insist pe el. Sigur, e nobil a promite, dar a te ține de cuvânt e lucru mare. Acest adevăr va căpăta concretețe pentru un viitor șef de partid.

Una din trăsăturile genului liric este visătoarea, pentru că poetul visează niște treburi. Orice școlar are un vis, o năzuință.

Poetul s-a cuibărit sub crengi, stă cuminte și ascultă cum ninge. Cât lirism!

Autorul face intenționat o groază de figuri, ca să fie clar cu ce stil ține, opinează un elev silitor.

În genul liric, scriitorii îl fac pe cititor să audă muzica, să se uite la tablouri și să plângă. Câtă sensibilitate răzbate dintr-o singură frază!

Rolul virgulei din construcția „Ah, nu-s valuri de zăpadă” este să arate că autorul geme. Alt viitor critic literar de mare valoare…

Un elev narează: Femeia s-a întors storcită vai mama ei, nimic în cap și fleașcă de ploaie, iar altul e un maestru descriptiv: Ea a umplut parchetul de zoaie, dar în loc să șteargă îi umblau ochii în toate părțile.

Viile erau plantate pe fața dealului pentru că oamenii au încercat să le pună pe spate și nu le-a mai ieșit struguri. Elevul care a făcut această observație va fi un epidemiolog excepțional.

Sensul secvenței „pline de haz” este că personajul se sparge de râs. Altă exprimare frustă și plină de adevăr.

Desigur că poți avea mai multe locuri în care să te simți ca acasă, cu condiția să ai mai multe case. În gândirea acestui școlar întrevăd un viitor președinte de țară.

Fără îndoială, cu astfel de elevi, patria noastră are un viitor luminos…

Surse: aici și aici

Comments

comments

2 Comments

  1. Bogdan 03/07/2019
    • Cristi 21/07/2019

Leave a Reply

Read previous post:
Dragostea nu ucide niciodată în tăcere!

După ce am citit destule romane de dragoste, am visat că voi iubi și eu cu patimă, sfâșâietor, cutremurător... Bineînțeles,...

Close