Vă deranjează advertorialele?

Mulţi dintre cei care avem un blog scriem advertoriale. De ce o facem e evident şi nu insist asupra acestui fapt. Altceva mă preocupă. Parte dintre bloggeri resping din capul locului ideea de a citi advertorialele altora şi trec mai departe. Pe voi vă deranjează advertorialele?

Să vedem ce motive aţi avea: ştiţi de la bun început că o astfel de postare trebuie să laude sau doar să facă trimitere la o firmă oarecare. În astfel de cazuri, cititorul presupune că materialul nu exprimă adevărata părere a autorului faţă de produsele sau serviciile promovate. Cu alte cuvinte, e nesincer.

De aici trag concluzia că cititorii (repet, vorbesc în special de alţi bloggeri) doresc sinceritate. Un lucru lăudabil, de altfel. Dar, în acest caz, păstrând proporțiile, ei n-ar mai citi cea mai mare parte a literaturii universale, fiindcă majoritatea scrierilor, chiar dacă se bazează pe o fărâmă de adevăr, reprezintă ficţiune.

Cititorii ar replica faptul că ştiu şi ei asta, dar intră în complicitate cu scriitorii şi simt, freamătă, râd şi plâng odată cu personajele, pentru că scriitura respectivă e un fapt artistic. Pe când, vezi Doamne, un advertorial nu poate aspira la aşa ceva, în primul rând fiindcă nu-şi propune. Se poate ca şi asta să fie adevărat.

În acest caz, vreau să le amintesc cititorilor că toţi scriitorii profesionişti scriu pentru bani şi că se supun tuturor canoanelor vremii (gustul publicului, care e foarte schimbător, regimul politic din ţara şi vremea respective, eventualul interes personal al autorilor, cenzură, critici etc.). Balzac a scris romane-fluviu şi e citit cu interes şi acum. Şi era presat de creditori. Arghezi a fost obligat de cenzori să scrie depre munca proletariatului şi a făcut-o, dar poeziile lui erau extraordinare. Nu vă mai dau exemple, fiindcă s-a înţeles ideea.

Sigur, cititorii ar putea veni cu contraargumentul că nu poate fi comparat un scriitor profesionist cu un autor de advertoriale. Da, aşa-i, dar am citit şi materiale excepţionale pe unele bloguri şi chiar mă întreb de ce acei oameni nu devin scriitori.

Prin natura serviciului, am cunoscut personal, printre alte persoane publice, şi câţiva scriitori, cărora le respectam şi preţuiam opera, dar aflându-le felul de a fi în particular, m-au dezamăgit din punct vedere uman. Dar acelaşi lucru se poate întâmpla şi cu un blogger, nu-i aşa? Şi nu despre asta-i vorba, până la urmă. Majoritatea putem scrie mult mai repede, chiar fără efort, un advertorial, în 45 de minute îl dăm gata, dar pentru un alt articol trebuie să ne documentăm câteva zile. Şi atunci se vede că un material e „lucrat” şi altul nu.

Poate fi adevărat şi asta, dar dacă povestea ţesută în jurul unor cuvinte-ancoră e posibil să te captiveze, de ce să respingi din capul locului articolul respectiv? Multe dintre advertoriale intră în nişte concursuri, pe care bloggerii vor să le câştige, că de-asta participă, în general. Şi atunci advertorialele respective sunt muncite din greu.

Eu citesc un ziar, de obicei, în 5 minute. De ce? Pentru că jurnaliştii respectă reguli pe care le-au învăţat la facultate şi/sau chiar în redacţie. Titlul exprimă comprimat conţinutul articolului. Dacă tema mă atrage, ceea ce în cazul meu e destul greu, mai citesc puţin din articol. Dacă îmi place ceva, ajung să finalizez lecturarea materialului. Dar asta se întâmplă relativ rar.

Ei bine, majoritatea bloggerilor habar n-au de vreo tehnică gazetărescă şi scriu titluri neatrăgătoare, dar articolele respective pot fi foarte bune, mult mai valoroase decât materialele dintr-un ziar. Iar asta înseamnă, printre altele, şi prospeţime, lucru care atrage. Şi, în general, prefer să citesc materiale din bloguri (şi advertoriale, dacă îmi plac), nu din ziare. Să fiu bine înţeles: n-am nimic cu ziarele şi jurnaliştii, eu însumi am fost ziarist. Dar acum ăsta-i gustul meu.

Bănuiesc că mulţi dintre voi aveţi aceleaşi gusturi ca şi mine. Şi, în acest caz, ar fi bine să citiţi şi advertoriale, fiindcă v-ar putea atrage mai mult decât un alt articol scris de acelaşi blogger. Am spus din capul locului că mă adresez mai mult celor din blogosferă, dar lucrurile sunt valabile pentru orice cititor.

În final vă întreb încă o dată: vă deranjează advertorialele? Le citiţi sau nu?

Comments

comments

62 Comments

  1. Mihaela 12/03/2013
    • Javra 12/03/2013
  2. Miau 12/03/2013
    • javra 12/03/2013
  3. addicted 12/03/2013
    • Javra 12/03/2013
  4. Alexandra Cristea 12/03/2013
    • Javra 12/03/2013
  5. IanculescuHimself 12/03/2013
    • Javra 12/03/2013
  6. adelinailiescu 12/03/2013
    • Javra 12/03/2013
  7. ned32news 12/03/2013
    • javra 12/03/2013
  8. DANAP.RO 12/03/2013
    • javra 12/03/2013
      • DANAP.RO 13/03/2013
        • javra 13/03/2013
  9. dordefemeie 12/03/2013
    • javra 12/03/2013
      • dordefemeie 12/03/2013
  10. dordefemeie 12/03/2013
    • javra 12/03/2013
      • dordefemeie 12/03/2013
        • javra 12/03/2013
  11. Savoir Faire 12/03/2013
    • javra 12/03/2013
  12. Adelin 12/03/2013
    • javra 12/03/2013
      • Adelin 12/03/2013
        • javra 12/03/2013
  13. Razvan Gavrila 12/03/2013
  14. GCM 12/03/2013
    • javra 12/03/2013
      • GCM 12/03/2013
        • javra 12/03/2013
  15. Tudor 12/03/2013
    • javra 12/03/2013
  16. Geordan 12/03/2013
    • javra 12/03/2013
  17. Nice 12/03/2013
    • javra 13/03/2013
  18. miha.ela 13/03/2013
    • Javra 13/03/2013
  19. vienela 13/03/2013
    • Javra 13/03/2013
  20. elly weiss 14/03/2013
    • javra 14/03/2013
      • elly weiss 14/03/2013
    • javra 14/03/2013
  21. elly weiss 16/03/2013
    • javra 16/03/2013
    • Anonymous 22/03/2013
    • vienela 22/03/2013
  22. AndreiBlog 15/02/2014
    • Javra 15/02/2014

Leave a Reply