Ziua începe fiind caldă și însorită. Ești în concediu, te plimbi cu motocicleta ta Yamaha Dragstar. Motorul este în viteza a treia și boxele stereo sunt pornite, redând muzica ta de drum. Stopul triunghiular, cu 10 becuri așezate în piramidă, alături de detectorul de radare clipesc puțin alarmant în panoul de bord. Dar tu te bucuri de drum, ajustându-ți parbrizul electric și gândindu-te la bunătățile pe care le ai în portbagajul răcit. Nu te gândești deloc la bateria motocicletei.
Oprești după câțiva kilometri, doar pentru o cafea. Ai făcut plimbări similare în ultimele cinci zile, dar astăzi parcă e total diferit. Când ieși din cafenea, te așezi în șa și apeși starter-ul, dar auzi un „clic” sec. Și începi să te enervezi, firește. Ce a pățit? Era o motocicletă în stare perfectă de funcționare, cu care rulai în condiții meteo perfecte. Ei bine, bateria motocicletei s-a descărcat.
Cum se ajunge aici?
E simplu. Știi foarte bine că orice acumulator moto are o bornă pozitivă și una negativă. Știi și că toate accesoriile sunt conectate la baterie. Știi și cum s-o conectezi, dar de cele mai multe ori uiți sau îți amintești prea târziu. Dar cum rezolvi problemele generale ale bateriei? Cum ai grijă de ea în mod corespunzător?
Bateria este una dintre piesele cele mai ignorate ale motocicletelor. Timpurile s-au schimbat, nu ne mai confruntăm cu bateriile care nu mai porneau după o săptămână de staționare. În trecut, se foloseau acumulatori convenționali pe bază de acid. Acum, motocicliștii pot alege și bateriile AGM (Absorbed Glass Mat), disponibile pentru multe modele. Acumulatorii AGM sunt sigilați și nu necesită completarea ocazională cu lichid.
Ce este și cum funcționează bateria?
În termeni simpli, bateria este un dispozitiv electrochimic care convertește energia eliberată în curent electric de reacțiile chimice care se produc sub carcasă. Este constituită din celule individuale care produc între 2,11 și 2,20 volți fiecare. Așadar, un acumulator cu 12 V va avea șase celule, care pot să dezvolte chiar mai mult de 13 V. Celulele sunt alcătuite din plăci de plumb de sarcini pozitive alternând cu cele de sarcini negative. Energia electrică dezvoltată crește concomitent cu suprafața plăcilor – cu cât sunt mai multe plăci într-o celulă, cu atât va fi generat mai mult curent electric.
Grupurile de plăci din cadrul fiecărei celule se conectează cu cele din celula următoare, la care se adaugă o soluție de acid sulfuric și apă distilată – electrolitul. „Distracția” începe atunci când contactul dintre plăcuțele de plumb și electrolit declanșează o reacție chimică, creând o sarcină electrică. Atât bateriile convenționale cât și cele AGM funcționează pe acest principiu. Cele AGM însă stochează electrolitul pe o suprafață de sticlă.
Cum îi îmbunătățești bateriei durata de viață?
Pentru a păstra bateria în stare de funcționare cât mai mult timp, ține cont de următoarele aspecte:
– căldura în exces poate, în mod teoretic, să distrugă bateria. Expusă la temperaturi ridicate, aceasta se va descărca mult mai repede;
– vibrațiile sunt cel mai comun dușman al bateriei după căldură. O baterie care se „zbate” nu este sănătoasă. Verifică dacă e bine montată în lăcașul ei. Un sfat bun ar fi să folosești niște bandă de cauciuc, în cazul în care ai nevoie să fixezi bateria;
– coroziunea apare în special din cauza descărcării continue sau a nivelului scăzut de electroliți.