Mai merg afacerile imobiliare în România?

Vărul meu, Costel, a făcut rost de o sumă de bani, vânzând o bucată de pământ. S-a gândit că şi-ar putea investi banii într-o afacere oarecare. Însă chiar această vânzare i-a sugerat să-şi deschidă propria agenţie imobiliară. Când am auzit de intenţia lui, am fost uimit: chiar mai merg afacerile imobiliare în România?

L-am vizitat zilele trecute, ca să-i explic faptul că-şi bagă banii într-o afacere nesigură. I-am călcat pragul înarmat cu câteva doze de bere şi l-am luat la trei păzeşte:

– Costică, am auzit telefonic chiar din gura ta că vrei să-ţi deschizi o agenţie imobiliară. Şi, ca şi la telefon, îţi spun să te mai gândeşti puţin, fiindcă nu te văd bine…

– Mda, nu mă vezi bine, mă întrerupse Costel, întinzându-mi o doză, deşi încă nici n-am început să bem din berea asta. Hai noroc, a picat bine!

– Noroc să fie, dar tu azvârli banii pe fereastră! După câte ştiu eu, s-au închis o mulţime de agenţii imobilare…

– Aşa-i, chiar n-ai auzit rău şi tocmai de asta cred că poate fi o afacere bună. Vezi tu, mulţi s-au speriat şi s-au retras de pe piaţă. E adevărat, preţul materialelor de construcţii a scăzut, de unde şi preţul apartamentelor noi e mai mic, dar asta îi loveşte direct numai pe investitori. Au cumpărat teren cu un preţ mult mai mare decât costă acum, au construit blocuri cu materiale mai scumpe decât astăzi, aşa că acum nici nu-şi mai pot recupera banii investiţi. Nici gând să facă profit. Dar lumea, în continuare, cumpără sau închiriază locuinţe.

– Da, dar preţul e mai mic! replicai eu, sorbind din bere.

– Vânzările sunt mai rare şi cu bani mai puţini, deci şi veniturile agenţiilor sunt mai mici, dar acestea există. Sunt o mulţime de afaceri care merg mai prost. Ori în ce să-mi bag banii? Să-i ţin la bancă, nu-i momentul oportun, câştigul din dobândă e iluzoriu. Aşa că deschid firma asta fiindcă simt că va fi bine. O să-mi cumpăr câteva automobile la mâna a doua, o să le inscripţionez şi agenţii mei se vor putea deplasa repede dintr-un loc în altul. Rapiditatea asigură succesul.

– Înţeleg, dar nu pricep, Costică! De ce să inscripţionezi maşinile? A, poate pentru reclamă, nu?

– Vezi că pricepi, vericule? Dacă ai căsca ochii, ai vedea că asta e cea mai răspândită formă de a-ţi face reclamă. Sigur, acum se face reclamă mai ales pe net, dar dacă îţi inscripţionezi maşinile cu care lucrezi, nu mai plăteşti nimic.

– Pentru reclame, nu, dar şi inscripționările auto costă…

– Mă băiete, n-ai băut decât o bere! Sau ai venit abţiguit de pe drum? Cât pot costa nişte colantări auto?! Fii serios, ştiu unde să mă adresez. Este ieftin ca braga şi iese o lucrare super. Vorba-i alta, de unde să-mi iau niscai automobile cu consum mic, puţin uzate, eventual chiar o flotilă întreagă, ca să mă coste mai puţin?

Comments

comments

No Responses

Leave a Reply