Ştiţi ce mă uimeşte de fiecare dată? Atunci când un produs de birotică apare pentru prima oară pe piaţă, preţul mi se pare a fi foarte ridicat. Mă gândesc că produsul respectiv mai are nişte funcţii suplimentare, care să jusitifice costul. Dar e de ajuns să treacă puţin timp, cel mult o jumătate de an, iar produsul care era considerat ultimul răcnet poate fi cumpărat la un preţ mult mai mic. Nu de alta, dar a apărut ceva similar cu tehnologie mai nouă, cu mai multe funcţii. E clar, progresul tehnologic înseamnă micşorare de preţ.
Ultima oară am costatat cu bucurie acest lucru zilele trecute, după ce am deschis o nouă filială a firmei noastre. Iniţial a fost nevoie de găsirea unui spaţiu corespunzător, cu un preţ de închiriere satisfăcător, într-o zonă centrală, cu vad, lucru cronofag şi stresant, care a necesitat multă alergătură. În cele din urmă, am reuşit să găsim un spaţiu foarte bun, dar trebuia să şi utilăm biroul. A fost relativ uşor să găsim o mochetă potrivită, dar a durat o vreme până când a fost montată.
Şi mobilierul a fost uşor de găsit. A dat secretara de site-urile câtorva magazine online de profil şi mi-a făcut propuneri interesante. Am ales ce am crezut de cuviinţă şi am ajutat la montarea birourilor şi a dulapurilor. Să nu credeţi că aşa ceva e ca-n filme şi vezi cum personalul ciocneşte un pahar de şampanie, cu urări de succes, zâmbete şi promisiuni. A, nu, realitatea e mult mai dură.
De exemplu, am constatat că trebuie să schimbăm întreaga instalaţie electrică. Desigur, contra cost. Bugetul fusese deja depăşit, iar această cheltuială suplimentară nu era prevăzută. Mă rog, una peste alta, a trebuit să mărim cu 30% bugetul. Ulterior, directorul general mi-a spus că a fost satisfăcut că n-a fost nevoit să aloce 50% mai mult decât estimase, aşa cum se întâmplase în alte oraşe, dar atunci nu ştiam asta şi-mi făceam probleme.
Am reuşit, în schimb, să facem economii la utilarea biroului cu aparatură. După ce ne-au fost aduse calculatoarele, a trebuir să mai achiziţionăm nişte scanere, copiatoare şi imprimante. Cu cele din urmă a fost cel mai uşor. Secretara a căutat pe net imprimanta şi am comandat nişte imprimante, pe care am cheltuit mai puţin decât credeam. Apoi secretara a căutat şi cartuse imprimanta, ca să nu rămânem niciodată în pană. După ce am terminat toate astea, eram epuizaţi, dar mulţumiţi: ne puteam apuca de muncă!
doar că, odată cu progresul tehnologic, vine şi reducerea duratei de viaţă a aparaturii. maşinării programate să nu reziste mai mult de n ani, ca să fii tu obligat să îţi iei alta, apoi alta, apoi alta 😉
Şi asta-i adevărat, imediat după de iese din garanţie, se strică.
Şi, în loc să repari aparatul, mai bine îţi cumperi unul mai nou.
Nu neapărat progresul tehnilogic, ci creşterea ofertei. Legea cea mai simplă a economiei.
Este real că uzura morală duce la scăderea preţului, dar de principi preţul scade atunci când creşte oferta. Sau când scade cererea.
Deigur, si toate astea duc la micşorarea preţului.
Pretul la un produs din asta nou-nout e ca si la trufandalele din piata 🙂 Imediat ce nu mai sunt considerate trufandale…pretul revine la sentimente mai bune 🙂
Aşa-i, atât că e mai greu de mestecat cordonul de alimentare decât un fir de ceapă verde…