Faptul că vă cunoaşteţi bine meseria şi că sunteţi stăpâni pe propriile voaste forţe nu este întotdeauna suficient pentru a obţine slujba râvnită. Trebuie să ştiţi să faceţi faţă unui interviu şi să vă scoateţi în evidenţă calităţile, dar în aşa fel încât să nu lăsaţi impresia că vă supraapreciaţi. Un psiholog american vă oferă o serie de sfaturi în acest sens, fiindcă şi voi puteţi obţine jobul dorit. Desigur, în cazul în care aveţi şansa să fiţi chemaţi la un interviu.
La interviu trebuie să aveţi un aspect cât mai îngrijit. Cumpăraţi-vă haine şi accesorii de calitate, pentru că acestea constituie o investiţie de pe urma căreia veţi avea de profitat. Fetelor, voi trebuie să apelaţi la un mic truc. În cazul în care ştiţi că trebuie să vă prezentaţi unei alte femei, îmbrăcaţi-vă conservator şi să nu purtaţi podoabe.
Dacă persoana care vă ia interviu va fi un bărbat, puteţi fi puţin mai cochete, având însă grijă ca îmbrăcămintea să fie decentă. În tot cazul, veşmintele trebuie să vi se potrivească perfect şi să vă ascundă eventualele defecte de ordin fizic, lucru valabil şi pentru bărbaţi. Dacă sunteţi programaţi pentru al doilea interviu pentru acelaşi job, trebuie să nu purtaţi aceleaşi haine.
Pregătiţi-vă din timp pentru interviu! Eventual, rugaţi pe cineva apropiat să vă pună întrebări cât mai diferite şi formulaţi cu grijă răspunsurile. Controlaţi-vă mişcările, ca să depistaţi din timp eventualele urme de nervozitate: mişcări necontrolate ale degetelor, clipit mai des, respiraţie accelerată etc. Aceasta este un soi de repetiţie pentru ce va fi.
În preziua interviului, dormiţi bine, după ce faceţi o baie relaxantă, ca să nu apăreţi cu ochii roşii ori încercănaţi. Ar fi foarte bine să fiţi în formă.
Interesaţi-vă despre firma la care urmează să mergeţi! Ar fi bine să aflaţi cât mai multe amănunte despre societatea comercială care v-a convocat pentru un interviu. Optim ar fi să aflaţi şi cîteva particularităţi ale postului pe care doriţi să-l ocupaţi. Cel mai indicat ar fi să cunoaşteţi pe cineva din interiorul firmei. Dacă primiţi informaţii pozitive, veţi fi şi mai motivaţi să obţineţi jobul. Dacă referinţele primite nu sunt bune, nu luaţi totul în tragic. Persoana de la care aflaţi amănunte poate are motive ascunse să vă decurajeze ori are probleme la seviciu şi acum doar se plânge cuiva.
Când intraţi la interviu, surâdeţi! De obicei, interlocutorul vostru va fi mai prietenos şi vă veţi simţi mai în largul vostru. Din comportamentul vostru trebuie să rezulte că ştiţi exact ce vi se cere şi că sunteţi perfect pregătiţi pentru slujba respectivă.
În timpul interviului, vorbiţi cât mai clar şi la obiect! Când amintiţi de performanţele voastre profesionale, exemplificaţi cu ceea ce aţi realizat concret.
E bine să exageraţi puţin în ceea ce priveşte aptitudinile şi cunoştinţele voastre, numai să nu depăşiţi limita!
Nu începeţi să vă bâlbâiţi atunci când sunteţi întrebaţi de ce aţi părăsit slujba anterioară! Acolo nu vi se oferea şansa unei promovări, programul vă împiedica să vă îngrijiţi copilul şi alte lucruri de acest fel. Evitaţi să spuneţi că aţi părăsit slujba din cauza salariului mic, fiindcă trebuia să rămâneţi mereu peste program şi pentru că aveaţi un şef imposibil!
Dacă aţi fost concediaţi de la fostul vostru loc de muncă, evidenţiaţi, dacă e cazul, faptul că, în acelaşi timp, au mai fost concediaţi mulţi alţii. Au fost păstraţi lucrătorii mai vechi. Dacă nu este aşa, încercaţi să îndreptaţi conversaţia către alt subiect.
Interesante sfaturi, cu siguranta le voi avea in vedere daca va fi cazul sa ma angazez la o societate comerciala. :)) Am amintiri tare neplacute de pe la diferitele interviuri la care am participat cand eram foarte tanara, la un moment dat mi s-a dat sa rezolv probleme de matematica sau sa povestesc de cate ori imi suna telefonul acasa. Daca am prieten si cu ce se ocupa…
Mda, pura psihologie. 😀
Dacă ai prieten şi cu ce se ocupă?! N-ai întrebat de ce sunt interesaţi de lucruri atât de personale?
N-am intrebat, eram tanara si speriata. 😛
Bune sfaturi !
Interesant articol, ca-ntotdeauna, bineînțeles!
Cât am stat în maternal, la un moment dat, mi-am găsit un ”job” – participarea la interviuri. Mă delectam, mă enervam, dar rău nu mi-a făcut, dimpotrivă! Am învățat multe, am văzut multe – bune, hilare, șocante, stupide. Da, o lecție de viață, un ”job”, unde am investit timp, dar nu-mi pare rău! Recomand chiar!
M-aş bucura să te ajute cu ceva.
La locul de muncă sunt șef de echipă și sunt pus de multe ori în situația de a evalua persoane care doresc sa se angajeze. Din păcate mulți, foarte mulți vin nepregătiți, iar cei care au un pic de habar, vin cu atitudinea ” cu cât ma plătești? ” fără a demonstra că merită.
Sfaturile tale sunt utile dar trebuie puse și în aplicare, nu numai citite. Vorba ceea: Teoria ca teoria, practica ne omoară!
Mult adevăr grăieşti…
Ce interesant! Dar deja stiam. Doamne, cum le mai stiam! Pe langa un curs alternativ de agent de vanzari (limbajul verbal, corporal si altele asemenea despre cum sa te prezinti oriunde, nu numai la un interviu pentru job), apoi multele experiente traite pe cont propriu, as mai putea adauga:
– fiti concisi; enumerati sau povestiti mai pe larg doar daca vi se cere asta in mod expres;
– daca aveti deja un job si aplicati pentru un altul, nu va apucati si denigrati jobul sau seful/compania actuala, desigur ca se vor gandi ca veti face la fel si cu ei …. majoritatea angajatorilor cauta persoane “pozitive” (ce-o mai fi insemnand si asta?!), loiale …. mai bine ziceti ca vreti ceva mai mult, mai creativ, care sa depaseasca limitele impuse la jobul actual …gasiti voi raspunsuri inteligente;
– oricat ar dura interviul (si, credeti-ma, am trecut si prin interviuri de 30 minute si prin interviuri de 3 ore), nu va faceti sperante, dar nici nu va ganditi la ce este mai rau; mai bine constanti in toate, daca se poate.
Fain articol, dar cum a spus si Nea Cornel, sa fie puse in practica toate aceste sfaturi.
Mulţumesc pentru aprecieri!
Am citit in cartea Secretele succesului aceeasi teorie a zambetului care aduce bunavointa din partea interlocutorului. Eu zambesc mai mereu, de cand ma stiu… 😉
De-asta ţi s-a dus vestea de lipicioasă…
Sfaturile sunt bune. Mai raman ocaziile unde sa fie utilizate. Caci ocaziile sunt destul de rare…
Din păcate, ai pus degetul pe rană!
Voi nu prea le aveti cu astea, se pare. Altfel, ati stii ca 90 % din firme sunt firme de tepari, si de patroni analfabeti si dobitoci. Vor 10 ani de experienta dar si sa dea salariul minim. Au numai pretentii