După ce am înfiinţat o firmă, am ţinut cont de sfatul unui amic mai în vârstă, care mi-a spus că succesul unei afaceri începe cu un logo bun şi am colaborat cu cei mai cunoscuţi profesionişti în domeniu din ţară. Şi afacerea mea merge chiar mai bine decât speram.
Zilele trecute, a trecut pe la sediul firmei mele Andrei, un vechi prieten. A fost o vizită de lucru pentru el. Voia ca, împreună cu un prieten comun, Gelu, să deschidă un restaurant. Îmi spusese despre proiectul lor vreo două vorbe la telefon, dar acum l-a detaliat. Căuta o îndrumare, pentru a-i veni mai uşor.
În timp ce ne beam cafeaua, am încercat să văd în primul rând ce vrea de la mine. Probabil că nici el nu ştia ce să-mi ceară. Bănuiam că-i la fel de în ceaţă cum eram eu atunci când m-am decis să-mi înfiinţez compania. Aşa că i-am spus ceea ce aflasem de puţină vreme:
– Andrei, am constatat că succesul unei afaceri începe cu un logo sănătos…
Andrei înghiţi în sec, îşi aprinse o ţigară, crăpă geamul din spatele lui, după care mă fixă cu o mină nemulţumită:
– Adică? Să am o siglă bună, uşor de ţinut minte, sau ce?
– Parţial, aşa e. Dar, vezi tu, e o greşeală să asimilezi o siglă cu un logo. De fapt, dacă e să fim riguroşi, logoul e un element grafic folosit pentru identificarea unei firme, a unui produs etc., pe când sigla este o breviere care scurtează modul de prezentare. Sigla face economie de cuvinte. E mai simplu să spui ONU, decât Organizaţia Naţiunilor Unite. O siglă poate face oricine, chiar şi noi doi. Pe când în cazul unui logo, lucrurile sunt mult mai complicate.
– Şi ce este logoul?
– Logoul poate fi compus din una sau mai multe litere, o imagine sau o combinaţie între acestea. Trebuie să fie uşor de recunoscut şi să se identifice cu o caracteristică pentru întreaga firmă. Din punct de vedere legal, logoul e şi marca înregistrată a firmei, a produsului etc.
– Aha! Şi în cazul meu, dacă vreau să deschid un restaurant?
– Eu nu sunt expert. Oricum, am aflat că trebuie să-i ceri unui specialist să-ţi facă un logo. Acesta e mesajul care trebuie transmis publicului. Logoul e ceea ce ţine el minte, este rezumatul grafic al brandului. Logoul diferenţiază un brand de altul.
– Deja vehiculezi termeni tehnici şi nu vreau să mă pierd pe drum…
– Uite, logoul trebuie să evidențieze semnificația numelui sau activitatea firmei tale şi să redea renumele acesteia. Chestia asta poate fi realizată, cum spuneam, printr-un simbol grafic şi/sau al unui scris anume. Şi trebuie să fie aplicată aşa-zisa formulă KISS („Keep It Short and Simple”), ceea ce înseamnă „Ce e scurt și simplu se memorează ușor”.
– Da, dar nu văd de ce-i atât de important logo-ul, sincer să fiu…
M-a pufnit râsul şi am exclamat:
– Păi tocmai ţi-am spus că pentru a avea succes, îţi trebuie un logo bun, care să-ţi personalizeze afacerea! Dacă nu ai o reprezentare grafică purtătoare de mesaj, care să te scoată din anonimat şi să atragă atenţia asupra ta, în speţă, a restaurantului tău, ratezi să comunici cu publicul-ţintă pe care ţi l-ai propus drept clientelă.
– Eu mă adresez tuturor celor care vor să mănânce bine şi să bea moderat cu un preţ mic, deci tuturor…
– Te înşeli, clienţii sunt mult mai mulţi. Dar ţie ţi-e clar cui i te adresezi, ceea ce e foarte bine, fiindcă trebuie să ştii să-i spui profesionistului tot ce vrei tu: design logo, design site web, design ambalaje, design cărţi de vizită, foi cu antet, mape de prezentare, meniuri, bannere. Sper să nu fi uitat ceva…
– Să fi uitat ceva?! Nu ştiu dacă am nevoie chiar de toate astea… Şi unde găsesc pe cineva potrivit? Tu cui i te-ai adresat?
– Eu am întrebat în stânga şi-n dreapta şi am ajuns la cel mai popular şi, foarte probabil, cel mai bun site de design logo-uri, având cel mai avantajos raport calitate/preţ. În 10 ani de activitate, a finalizat peste 500 de proiecte de specialitate pentru clienţi autohtoni şi din străinătate.
– Aha, ieftin şi foarte bun, aşa ceva îmi trebuie. Şi cum se numeşte acest site minunat?
– Nu ţi-am zis? Ai de ales din cinci pachete de servicii, în funcţie de bugetul alocat şi de ce anume doreşti.
– Ce conţine un pachet?
– Fiecare pachet presupune prima versiune de design logo a pachetului vizibilă online în 5 zile lucrătoare, număr nelimitat de revizii pentru crearea siglei, drepturile de proprietate asupra logo-ului la încheierea proiectului, versiunea finală a pachetului, care include fişiere de tot felul, printre care jpg şi pdf, iar această versiune finală e vizibilă şi oferită pentru download în 24 de ore de la terminarea proiectului.